Högeralliansens svek

De borgerliga partierna i Stockholm stad lovade innan valet att följa resultatet i folkomröstningen om trängselavgifter. En tydlig majoritet röstade också ja till trängselavgifter och att intäkterna skulle gå till att få mer och bättre kollektivtrafik. Nu har deras partikamrater i regeringen sett till att det trängselavgifterna visserligen ska återinföras men att intäkterna ska gå till att bygga vägar i stället för att förstärka kollektivtrafiken.

 

En majoritet av Stockholmarna åker kollektivt till jobbet och känner dagligen av behovet av att rusta upp bland annat tunnelbana och pendeltåg. Regeringens beslut är ett svek mot stockholmarna och de borgerliga partierna i stadshuset låtsas som om inget har hänt. De vill att staten ska bestämma över intäkterna i stället för att vi lokalt får använda pengarna där de behövs mest: Till att bygga ut och förstärka kollektivtrafiken. Vi behöver fler tåg och bussar och vi behöver bygga ut tvärbanan. Med regeringens beslut kommer inte detta vara möjligt. Från årsskiftet försvinner den utökade busstrafiken som har blivit mycket populär. Med det förslag regeringen nu lägger kommer de inte att kunna återinföras även om trängselavgifterna kommer tillbaka.

 

Regeringens väg-kramar-politik är ett svek mot framtida och nu levande generationer. Vi vet att utsläppen växer och de redan synliga klimatförändringarna kommer att förvärras. Under försöket med trängselavgifter minskade föroreningarna i Stockholm. Om detta ska hålla i sig måste man bygga ut kollektivtrafiken så att den fungerar och blir ett effektivt och bra sätt för folk att resa.

 

Den som röstade JA i folkomröstningen får nu av staten reda på att ens röst inte spelar någon roll: Pengarna ska användas till vägar, inte till kollektivtrafik. Det är ett svek mot alla oss som åker kollektivt i Stockholm.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback